وبلاگ

مراحل ثبت نام در نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

از آن جایی که ثبت نام سامانه مؤدیان یا سامانه جامع مالیاتی برای اشخاص حقوقی و حقیقی اجباری شده است، در نظر داشته باشید که در کنار ثبت‌نام و ورود به سامانه مؤدیان مالیاتی، بحث پیش‌ثبت‌نام و الکترونیکی شدن ثبت‌نام را نیز پیش رو دارید. ما در این مقاله به مراحل ثبت نام در این سامانه پرداخته‌ایم.

ثبت نام در سامانه مؤدیان 5 پیش‌نیاز دارد:

مرحله اول: پیش ثبت نام در سامانه مؤدیان

مرحله دوم: ثبت نام در نظام مالیاتی

مرحله سوم: دریافت گواهی امضای الکترونیکی

مرحله چهارم: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به کارپوشه سامانه مؤدیان

مرحله پنجم: دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی

مرحله ششم: تکمیل ثبت نام در سامانه مؤدیان

بعد از انجام این مراحل، ثبت نام شما در سامانه مؤدیان تکمیل خواهد شد. استفاده از امکانات و خدمات این سامانه، امکان مدیریت بهتر و دقیق‌تر امور مالیاتی را فراهم می‌آورد.

 

مرحله اول: سامانه پیش ثبت نام مالیاتی و ثبت نام کد مالیاتی

ثبت نام در سامانه مؤدیان در آدرس tax.gov.ir انجام می‌شود. مرحله‌ای که پیش‌ثبت‌نام الکترونیکی نام دارد و در این مرحله مؤدیان، اطلاعات اولیه کسب‌وکار یا فعالیت اقتصادی خود ر ا در سیستم ثبت می‌کنند.
اطلاعات و درخواست پیش ثبت‌نام در سامانه مؤدیان در این مرحله مورد بررسی آنلاین و سیستمی قرار می‌گیرد و تقریباً بعد از گذشت 30 دقیقه، نام کاربری و رمز عبور برای ادامه و ثبت‌نام در سامانه مؤدیان برای افراد ارسال می‌شود.

مرحله دوم: ثبت نام در نظام مالیاتی

پیش از ثبت نام در سامانه مؤدیان باید ثبت نام مالیاتی خود را تکمیل کرده باشید. بعد از ثبت نام در نظام مالیاتی است که امکان مشاهده و دسترسی به کارپوشه سامانه مودیان فراهم می‌شود. جهت ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir وارد شوید و از سربرگ دریافت اطلاعات کاربری ثبت نام در نظام مالیاتی را تکمیل کنید.

نکته 1: درصورتی‌که مشمول ارزش افزوده هستید، باید ثبت نام ارزش افزوده را نیز پیش از ثبت نام در سامانه مؤدیان انجام دهید. این موارد جزو تکالیف قانونی صاحبان کسب‌وکار محسوب می‌شوند.

نکته 2: کارفرمایان برای رد کردن بیمه کارکنان خود می‌توانند از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir اقدام کنند.

 

مرحله سوم: دریافت گواهی امضای الکترونیکی

برای این کار، وارد سایت gica.ir شوید و روی گزینه «درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک» کلیک کنید. بعد از تکمیل مراحل ثبت نام و احراز هویت، یک کد رهگیری به شما داده می‌شود. بعد از دریافت این کد باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و توکن حاوی امضای الکترونیک را از آن‌ها دریافت کنید.

نکته: بعد از تکمیل ثبت نام با ورود به نشانی my.tax.gov.ir می‌توان نسبت به ثبت درخواست «استعلام بدهی مالیاتی» و مشاهده همه سوابق مالیاتی اقدام کرد.

 

مرحله چهارم: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به کارپوشه سامانه مؤدیان

شناسه یکتای مالیاتی یک کد ۶ رقمی منحصربه‌فرد است که به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود. هر صورتحساب الکترونیکی پس از صدور باید شماره منحصربه‌فرد مالیاتی داشته باشد و بخشی از ارقام آن را شناسه یکتای مالیاتی تشکیل می‌دهد.

برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی باید کلید عمومی (Public Key) را که بعد از دریافت گواهی امضای الکترونیک دریافت کرده‌اید، در قسمت مربوط به «شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی» در کارپوشه سامانه مؤدیان وارد کنید. پس از دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، با در دست داشتن این کد به یکی از شعب دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و توکن سامانه مؤدیان را دریافت کنید.

 

مرحله پنجم: دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی

شناسه عمومی کالا و خدمات، یک کد منحصربه‌فرد است که به گروه خاصی از کالا یا خدمات تعلق می‌گیرد. برای اخذ شناسه کالا و خدمات، می‌توان از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov.ir یا فایل اکسل صادرشده از سوی این سازمان با بیش از ۳۴۰۰۰ قلم کالا و خدمات اقدام کرد. اگر شناسه کالا و خدمات شما در فایل ارائه‌شده توسط سازمان امور مالیاتی وجود نداشت، با ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران می‌توانید شناسه کالا و خدمات موردنظر خود را ایجاد کنید.

نکته: داشتن شناسه یکتا حافظه مالیاتی و شناسه کالا و خدمات برای ارسال صورتحساب الکترونیکی ضروری است.

 

مرحله پایانی: تکمیل ثبت نام در سامانه مؤدیان

پس از تکمیل پیش‌نیازهای ضروری، به پورتال رسمی سازمان امور مالیاتی از طریق آدرس اینترنتی my.tax.gov.ir مراجعه کنید.

  • بعد از ورود به سایت، با انتخاب گزینه «ثبت نام» و وارد کردن کد ملی (برای افراد حقیقی) یا شناسه ملی (برای نهادهای حقوقی) به همراه کد امنیتی مربوطه، وارد شوید.
  • در مرحله پایانی ثبت نام در سامانه مؤدیان، از طریق درگاه به بخش «عضویت در سامانه مؤدیان و ایجاد کارپوشه» مراجعه و مراحل مربوطه را دنبال کنید.
  • نام کاربری و رمز عبور موقت از طریق پیامک به شماره تلفن همراه ثبت‌شده ارسال خواهد شد. توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه باید مستقیماً به نام مؤدی ثبت شده باشد؛ در غیر این صورت، ثبت نام تکمیل نخواهد شد.
  • با استفاده از اطلاعات ارسالی به آدرس الکترونیکی tp.tax.gov.ir وارد کارپوشه شوید. اگر پرونده مالیاتی خود را در کارپوشه مشاهده نکردید، مشخص می شود که ثبت نام شما در بخش مالیات بر ارزش افزوده یا ثبت نام مالیاتی به‌طورکامل در سامانه به انجام نرسیده است.

 

ویدئوی موشن گرافی مراحل ثبت نام در نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به همت سازمان امور مالیاتی کشور تهیه شده است.

 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره تلفنی رایگان

آشنایی با شما افتخار ماست

درخواست مشاوره رایگان

از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید

  • 07136321880
  • info@ayargar.ir
  • @ayargar
  • 8 صبح تا 4 عصر

فرم درخواست مشاوره

مشاوره