فرایند رسیدگی مالیاتی و حضور در جلسه رسیدگی

مرحله اول : دعوت نامه اسناد و مدارک
در این مرحله با معرفی نامه معتبر از مؤدی به ممیز رسیدگی کننده مراجعه کرده و ضمن درخواست اطلاعیه های واصله سازمان امور مالیاتی (اعم از اطلاعات دریافتی ایشان از سامانه ۱۶۹، اطلاعیه های دریافتی از سامانه بارنامه ها، اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی و … ) از ممیز رسیدگی کننده، دعوت نامه اسناد و مدارک را امضا می کنیم .
نکته ۱: ممیز مکلف است اطلاعیه های واصله از سازمان امور مالیاتی را که مبنای رسیدگی مالیاتی قرار میگیرد به مؤدی ارائه نماید.
نکته ۲: در خصوص معرفی نامه معتبر:
- اگر شخص مدیر عامل شرکت هستید با ارائه اساس نامه و به همراه داشتن مهر شرکت
- در خصوص اشخاص با پرونده شخص حقیقی شخص نماینده در پرونده مالیاتی به همراه کارت شناسایی
- اگر حسابدار یا کارپرداز و یا به هر عنوان حقوق بگیر مجموعه هستید با معرفی نامه و لیست بیمه که اسم شخص مراجعه کننده در آن باشد مراجعه نمایید
- اگر از خانواده درجه ۱ مؤدی هستید با ارائه مدارک هویتی،
- اگر مشاور رسمی مالیاتی هستید با ارائه برگ نمایندگی و به همراه داشتن کارت جامعه مشاوران رسمی مالیاتی
- اگر وکیل مؤدی هستید با ارائه وکالت نامه محضری ( قبل از صدور برگ تشخیص یا مطالبه جهت مراجعه به ممیز رسیدگی کننده نیازی به ابطال حق تمبر وجود ندارد اما در صورت مراجعه پس از صدور برگ تشخیص و مطالبه مالیات به جهت ورود در مرحله دادرسی مالیاتی وکلا قبل از مراجعه باید حق تمبر باطل کنند).
نکته ۳ : ممیز باید حداقل بین یک هفته تا ده روز از زمان صدور و تسلیم برگ ابلاغ جهت آماده سازی اسناد و مدارک و ارائه به ایشان، به مؤدی زمان دهد.
نکته ۴: حتمأ از ممیز بپرسید که چه مدارکی جهت رسیدگی مورد نیاز ایشان می باشد، ممکن است ایشان مدارکی مد نظرشان باشد که شما از آن اطلاعی ندارید و بعداً به دلیل عدم ارائه آن مدارک در زمان جلسه رسیدگی دچار مشکل شوید.
مرحله دوم : تطبیق اطلاعات واصله از سازمان امور مالیاتی با اظهارنامه های مالیاتی ارسالی و آماده سازی اسناد و مدارک جهت حضور در جلسه رسیدگی
اول: با عنایت به بخشنامه ۲۰۰۹۹۱۶ در خصوص تراکنش های بانکی در صورت وجود تراکنش های غیر درآمدی در اطلاعیه ها آنها را در پرینت بانکی مشخص کرده و با اسناد و مدارک معتبر که نشان دهنده ماهیت غیر درآمدی آنها میباشد، آنالیز حساب های بانکی را جهت ارائه به ممیز آماده میکنیم .
دوم: در صورت داشتن مغایرت در اظهارنامه های مالیات بر ارزش افزوده، اطلاعیه های سامانه معاملات فصلی، سامانه بارنامه ها، سامانه مؤدیان و… آنها را برطرف مینماییم.
سوم: بار دیگر روکش سند های حسابداری تراز های مالی، آنالیز های بهای تمام شده و اسناد حسابداری را با دفاتر و اظهارنامه مالیاتی تطبیق داده و در صورت وجود مغایرت آنها را برطرف مینماییم .
چهارم: در صورتی که ممیز در جلسه دعوت نامه اسناد و مدارک درخواست مدارک خاصی داشته، آن مدارک رابرای ایشان فراهم کنید.
مرحله سوم : حضور در جلسه رسیدگی
با کلیه اسناد و مدارک اعم از:
- پرینت حساب های بانکی ممهور به مهر بانک و به صورت اکسل روی سی دی به انضمام آنالیز حساب های بانکی در خصوص تراکنش های غیر در آمدی با اسناد و مدارک پیوست
- کلیه اسناد حسابداری به انضمام مدارک پیوست
- تراز در سطح کل معین و تفصیلی قبل و بعد از بستن حسابهای موقت
- گزارش حسابرسی در صورت مشمولیت ماده ۲۷۲ به انضمام رسید تحویل در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی
- آنالیز بهای تمام شده
- دفاتر کل و روزنامه و کلیه مدارکی که ممیز محترم در جلسه دعوت نامه اسناد و مدارک از شما درخواست نموده است .
در جلسه رسیدگی حاضر شوید.
نکته ۱: منظور از اسناد و مدارک پیوست اسناد حسابداری کلیه فاکتورهای فروش، درآمد و خرید، اسناد پرداخت، هزینه کرد، بارنامه ها لیست های پرداخت حقوق بیمه و کلیه مدارک در خصوص اسناد حسابداری می باشد که باید به صورت کامل به ممیز ارائه شود.
نکته 2: حتماً حتی الامکان سعی نمایید با حضور شما، رسیدگی به پرونده صورت گیرد و در صورت نیاز ممیز، توضیحات به ایشان داده شود و با ارائه اسناد، مسائل برای ایشان شفاف شود زیرا در صورت عدم حضور شما به دلیل مشغله زیاد ممیز، گاهاً رسیدگی به صورت صحیح انجام نمی شود و برگ تشخیص یا مطالبه مالیات به رقمی ناعادلانه برای شما صادر میگردد.
نکته 3: برگ صورت مجلس ارائه شده توسط ممیز را به صورت سفید امضا ننمایید.
ممیز مکلف است ابتدا کلیه مدارک ارائه شده توسط شما را در صورت جلسه درج نموده و سپس ایشان و شما امضا نمایید.
نکته 4: سعی کنید هم در زمان مراجعه جهت گرفتن برگ دعوت نامه اسناد و مدارک و اطلاعیه ها و هم در زمان جلسه رسیدگی حتی الامکان با ممیز رسیدگی کننده ارتباط دوستانه و خارج از تنشی را داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید